Acht tips: deze koppen boven je artikel werken

Praktische tips (en valkuilen) voor het maken van koppen.

Je kunt de meest prachtige teksten tevoorschijn toveren op je B2B-website maar als jouw klant het artikel niet leest, schiet je er niets mee op. Wat doe je daaraan? Allereerst: je zorgt dat de kop perfect is. Want je kunt een blog op social media rondstrooien wat je wilt, als je kop niet aantrekkelijk genoeg is, is het verspilde energie. Zorg dat jouw kop tijdens het ‘koppensnellen’ eruit springt!

Valkuilen bij het koppen maken

Misschien is het allereerst handig om wat dingen af te leren? Let op deze vier veelvoorkomende valkuilen:

1. Ondoordacht door enthousiasme
De belangrijkste valkuil voor de ultieme kop is: hoera, trots, mijn artikel is eindelijk af en hup het grote nieuws moet gelijk viraal. Nee, je houdt je nog heel even in, je tikt niet op het laatste moment snel enkele woorden boven je tekst; je schrijft, herschrijft, leest, legt het voor aan derden, en als je zeker weet dat dit de ultieme kop is, dan pas plaats je je tekst. Een goede kop wordt ook jaren later nog gevonden (gezocht) in Google!

2. Zendgedachte krijgt voorrang
Denk vooral niet vanuit de zendgedachte van je eigen bedrijf: welke informatie wil ik kwijt? Maar vraag je af welke informatie de lezer juist aantrekt, wat wil de lezer weten, wat helpt de lezer en dat wordt je kop!

3. Niet concreet genoeg
Een andere valkuil: je kop is niet concreet genoeg: ‘Ziet u ook door de bomen het bos niet meer?’ , ‘In balans’ of ‘Deze keer doen we het anders’… Tja, dit kan kortstondig werken als je een enorme naamsbekendheid hebt als afzender. Het kan echter over van alles gaan en nodigt daardoor niet uit om te openen. Je wordt er bovendien nooit meer op gevonden via zoekmachines. Dus wees specifiek!

4. Dekt de lading niet
Scherp inzetten moet, maar een spannende kop verzinnen die niet de lading dekt? Da’s niet zo moeilijk, ik zou het echter niet doen. Niets is zo flauw als die koppen als ‘Breaking: Willem en Maxima gaan scheiden’ en dan de tekst beginnen met ‘Nee hoor, maar u misschien wel?‘ Het werkt slechts op korte termijn. Als het echt grappig (maar wat is grappig?) is, kun je het misschien eenmalig toepassen maar persoonlijk zou ik liever inzetten op betrouwbaarheid op de lange termijn, zeker in de B2B-markt! Want jouw opgebouwde vertrouwen zorgt ervoor dat je tweede blog door nog veel meer mensen wordt geopend.

Welke kop werkt dan wel?

Acht tips voor een goede kop

Bedenk voor je de kop maakt: wat heeft de lezer eraan? Waarom zou een klant deze kop aanklikken? Wat verwacht ie dan? Hulp? Een oplossing? Bied ik iets wat hij echt nodig heeft, want dan pas klikt ie door.

Praktische tips:

1. Je stelt een prangende of nieuwsgierig-makende vraag
Wat kost … ? Zoekt u …? Hoe …? Waar …? Waarom …?


2. Je biedt een duidelijk overzicht
Vier praktische tips … / Acht opvallende manieren … / Het ultieme stappenplan …


3. Je lost een probleem van je doelgroep op
Zo kunt u … / U kunt … niet? .. werkt wel!


4. Je voorspelt waar je doelgroep mee te maken krijgt
Zes onverwachte trends … / Wat een marketeer moet weten in 2016 …


5. Je pakt extremen op en lokt emotie uit
De vier stomste … / De acht leukste … / De waarheid over … / Top 6 problemen …


6. Je zet bekende (bedrijfs)namen in
De fout van AH: … / Cruijff kan het ook: …


7. Je plaatst een prikkelende quote van een klant
“De beste kop die ik ooit … “


8. Je doet een interessante belofte (met actieve woorden: verdien, bereik, bespaar)
Zo leer je … / Hiermee kun je … / Zo word je…

Deze tips kun je vanzelfsprekend naar hartenlust combineren.

Vergeet SEO niet
Vergeet ook zeker niet de SEO-regels bij het maken van je kop: relevante zoekwoord(en) gebruiken, liefst vooraan plaatsen en koppen niet langer dan zeven, acht woorden. Maar houd het zo natuurlijk mogelijk en maak het niet te gekunsteld. Goed om te weten: iemand die zoekt op Google, tikt steeds vaker een korte zin in, in plaats van één zoekterm. Houd dat ook in je achterhoofd.

Sparren over een kop?
Het blijft een kunst dat koppen maken, maar hopelijk heb ik je op wat goede ideeën gebracht. Aanvullingen voor valkuilen en tips zijn natuurlijk altijd welkom! Kom je er niet uit? Wil je eens sparren over een kop? Dat kan altijd, mail ‘m naar contentmarketing@vakmedianet.nl en wij gaan erop los :-)

Auteur: Marjan Lijftogt

Lees ook