'Voet aan de grond met Cobouw'

Een interview met Madeleen van de Pol, marketingmanager new business AFAS.

Al 25 jaar biedt het familiebedrijf AFAS ERP-software voor tal van branches. Sinds zes jaar kan ook de bouwbranche gebruik maken van deze standaard ERP-oplossing. “De bouwwereld kan nog mooie stappen zetten als het gaat om automatisering van bedrijfsprocessen. Vanuit AFAS zagen wij kansen op de Nederlandse markt om onze software daarvoor geschikt te maken”, vertelt marketingmanager new business Madeleen van de Pol.

“Destijds hebben we de handen ineengeslagen met HSB Bouw om een kwaliteitsslag te maken voor interne bouwprocessen. Samen met HSB hebben we slimme software voor de bouw ontwikkeld waarmee niet alleen sneller, maar ook veel effectiever gewerkt kan worden. Hierdoor verminderen bouwbedrijven hun faalkosten, vergroten ze hun marge en blijft er tijd over voor wat er echt toe doet”, vertelt Van de Pol.

Groot bereik

Om de inhoudelijke naamsbekendheid en het thought leadership van AFAS Software binnen de bouwwereld te vergroten, werkt het bedrijf al sinds de start samen met Vakmedianet. “Wij werken samen met Cobouw, een van de uitgaven van Vakmedianet. Dit is het vakblad voor de bouwwereld met een kwalitatief netwerk en groot bereik binnen beslissers in de bouw. Daarnaast hebben ze ook online een groot bereik via social media en nieuwsbrieven. Als AFAS zijn wij nauwelijks in printuitgaven zichtbaar, maar voor de bouwbranche hebben we een uitzondering gemaakt. Wij werken mee aan Cobouw themaspecials, waar we relevante content onder de aandacht brengen bij onze doelgroep. Met de content die we via Cobouw verspreiden, vergroten we onze naamsbekendheid en genereren we traffic naar onze website”, aldus Van de Pol.

Opzet van de campagne

AFAS wil vooral kennis delen en op die manier op het netvlies komen bij de doelgroep. “Belangrijkste onderdeel is inderdaad waardevolle content bieden en inspelen op actuele topics in de bouw. Denk bijvoorbeeld aan artikelen rondom de WKB (Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen). Daarnaast laten wij graag onze klanten aan het woord die met onze ERP-oplossing werken. Die kunnen beter vertellen wat onze software ze oplevert dan dat wij dat kunnen doen. Wij publiceren het referentieartikel in print in Cobouw. Vervolgens wordt het ook online geplaatst en gaat het mee in de nieuwsbrief. We zijn er inmiddels achter dat een artikel voor ons aanzienlijk beter werkt en meer impact heeft dan bijvoorbeeld het plaatsen van een banner op de website.”

Merkbaar zichtbaar

Als een van de grote voordelen van de samenwerking met Cobouw noemt Van de Pol dat goed meegedacht wordt hoe de awareness voor het merk AFAS nog beter vorm kan krijgen. “Zo hebben ze afgelopen jaar de Cobouw Digitaliserings Award in het leven geroepen en daar hebben wij als hoofdsponsor aan meegewerkt. Deze merkbare activatie past heel goed bij ons en dat heeft ons extra zichtbaar gemaakt. Wij hebben ons altijd hard gemaakt voor marketing die niet draait om het interpreteren van data, maar vooral om een merkbaar resultaat op mensen. Contact en verbinding, daar draait het om! We hebben het partnership als heel positief ervaren en zijn dit jaar dan ook opnieuw hoofd- en locatiesponsor van het event. ”

Flexibel en betrokken

AFAS pakt de leadgeneratie als volgt aan: “Wij willen graag dat bezoekers op onze website terecht komen. Zo bevat elk klantverhaal wat geplaatst wordt op Cobouw een link naar onze oplossing of bijvoorbeeld een (te downloaden) bouwmagazine. Alleen goede software bieden is tegenwoordig niet meer genoeg, je moet kunnen laten zien dat je een partij bent waar iemand zaken mee wil doen. Dit past ook precies bij onze pay-off ‘Inspireert Beter Ondernemen’. Dit doen we door binnen elke fase van het aankoopproces interessante en relevante content te bieden. Zowel op de dagelijks uitdagingen als de oplossing voor het probleem. Op die manier willen we lezers inspireren om zich te verdiepen in ons merk. Een ander mooi voorbeeld is het webinar voor de bouw wat we hebben georganiseerd, waarbij de aanmeldingen onder andere via Cobouw binnenkwamen.”

Van de Pol is zeer te spreken over de betrokkenheid en flexibiliteit van de accountmanager(s). “Ze bellen regelmatig op om te inventariseren naar onze behoeften, komen met innovatieve ideeën en zijn flexibel als het bijvoorbeeld gaat om het meedenken in oplossingen. Ons belang staat eigenlijk altijd bovenaan en dat waardeer ik enorm. Als wij als thought leader gezien willen worden, dan helpt Cobouw om onze autoriteit en reputatie binnen de bouw te vergroten. Ze bieden daarin het juiste podium.”

Echt partnership

Van de Pol kan een samenwerking met Vakmedianet aanbevelen. “Uiteraard moet je voor jezelf helder hebben welke doelgroep je wilt bereiken en welke partner daar het beste bij past. Uiteindelijk is het vaak maatwerk. Dat wordt door Vakmedianet goed ingevuld. We zijn echt partners van elkaar en dat is heel fijn samenwerken.”