‘Wij zochten een kennispartner’

Een interview met Robert van den Eeckhout, head of contentmarketing bij Studytube.

Studytube positioneert zich als het ‘meest complete leerplatform in Nederland’. “Wij willen het potentieel benutten van medewerkers en doen dat door alle barrières rondom leren en ontwikkelen weg te nemen. Door heel goed te luisteren naar onze klanten hebben wij een leeromgeving ontwikkeld die voor alle partijen die betrokken zijn bij een leven lang leren, toegankelijk is en gebruikt kan worden”, zegt Robert van den Eeckhout, head of contentmarketing bij Studytube.

Studytube werkt samen met Vakmedianet om zichzelf in de markt te zetten als thought Leader, te werken aan Brand Awareness en om leads te genereren door het delen van waardevolle content. “De keuze is op Vakmedianet gevallen omdat zij meerdere titels in huis hebben die aansluiten bij onze doelgroep. Daarnaast verspreiden zij via meerdere kanalen onze boodschap. Tot slot verzamelen zij zelf de leads wat ik echt een toegevoegde waarde vind. De artikelen die zij publiceren, spraken ook tot de verbeelding en daar wilden wij met onze boodschap graag tussen staan. Wij waren echt op zoek naar een kennispartner en die hebben we in Vakmedianet gevonden.”

Strak op de planning

“De samenwerking bevalt goed. Het zit organisatorisch goed in elkaar, ze zitten strak op de planning en dat is fijn. De aanlevering van de leads verloopt ook soepel. Uitdagingen zijn er natuurlijk altijd. Door de continue doorontwikkeling van ons platform, is het voor journalisten best lastig om te doorgronden wat er allemaal mogelijk is. Aan de andere kant is het goed om iemand die verder van de materie afstaat een artikel te laten schrijven. Dat geeft weer een frisse blik.”

Opzet van de campagne

De campagnes die Studytube draait bij Vakmedianet, kun je zien als een funnel. “We starten met luchtige content, zoals een artikel. Bij interesse kan men klikken naar een whitepaper waarbij ze hun gegevens moeten achterlaten. In al onze content laten we klanten aan het woord aangezien de doelgroep zich beter kan herkennen in organisatie binnen hun eigen branche. We zien ook dat dit erg goed werkt.”

Kwaliteit van de leads

Volgens Van den Eeckhout is de kwaliteit van de leads goed. “De bedrijven voldoen aan het juiste profiel, ook qua aantallen medewerkers die ze in dienst hebben. Wij zien wel dat we niet altijd direct bij de juiste persoon terechtkomen en dat we intern worden doorverwezen. Maar dat is niet erg, aangezien zeker bij grotere organisaties meerdere mensen te maken hebben met learning & development. Uiteindelijk levert het goede contactmomenten op en zijn de gesprekken goed. Met sommige partijen zijn we al in een vergevorderd stadium.”

Lastig meten

“Het enige wat echt daadwerkelijk gemeten kan worden, is het aantal downloads en de kwaliteit van de leads. Of je gezien wordt als een Thought Leader en hoe het uitpakt voor onze Brand Awareness is op dit moment nog lastig te zeggen. Waar we ook tegenaan lopen is de tijdspanne tussen het aanleveren van de leads door Vakmedianet en onze opvolging. Het liefst krijg je de leads natuurlijk direct aangeleverd en nog mooier is het als ze direct in ons eigen crm-systeem terecht komen. In sommige gevallen wisten mensen niet meer dat ze iets gedownload hadden.”

Juiste partner

“Ik kan Vakmedianet zeker aanbevelen als kennispartner. De tip die ik bedrijven kan meegeven, is vooral goed te kijken wie je doelgroep is, wat hun behoefte is en daar de juiste partner bij te zoeken en de juiste content te creëren. Op die manier zet je de lezer aan tot het juiste gedrag.”