'Veel mensen bereiken in korte tijd'

Een interview met Mijke Hoogeslag, communicatieadviseur OOMT.

'Veel mensen bereiken in korte tijd'

“Webinars, daar moeten we iets mee. Dat zeiden we al een paar jaar tegen elkaar, maar waar begin je? We hadden eigenlijk geen tijd om het naast al ons reguliere werk op te pakken. Toch is het een relatief makkelijke manier om in een korte tijd veel mensen te bereiken. Tenminste, dat zeg ik nu achteraf”, zegt Mijke lachend.

De professionele VMN-redactie speelt daarbij een doorslaggevende rol. “Zij kennen de markt, komen met praktische onderwerpen, weten wat er leeft en hebben de juiste contacten. We kunnen natuurlijk profiteren van hun enorme bereik en ze nemen ons veel werk uit handen. We overleggen gezamenlijk over het thema en wij betrekken een OOMT-coach om de onderwerpen voor het voetlicht te brengen. Zij zoeken een interessante ondernemer die vanuit zijn of haar oogpunt over het onderwerp kan meepraten. Daarnaast regelt VMN de praktische zaken rondom het webinar en zorgt ervoor dat hierover bekendheid in de branche is via artikelen in de nieuwsbrief etc. Alles altijd in goed overleg. Het is een mooie co-productie.”

Actualiteit

“Webinars zijn laagdrempelig, lezers haken blijkbaar makkelijk aan. We ontdekten dat vooral actuele onderwerpen het goed doen. Verrassend bijvoorbeeld dat het onderwerp ‘functioneringsgesprekken’ zo’n groot succes was. De hele serie loopt qua organisatie prima, al zijn er wel soms lastminute wisselingen in de planning omdat wij actueel willen blijven. Daardoor kan het af en toe wat hectisch zijn maar je merkt dat iedereen het gewend is om flexibel te zijn.”

De webinars werden vooraf telkens via online artikelen en in nieuwsbrieven aangekondigd door de VMN-redactie in samenwerking met hun afdeling contentmarketing.

“Zo’n webinar-avond is best spannend, blijven de kijkers ook hangen? Wordt er wel gereageerd? Gelukkig gaat dat over het algemeen naar alle tevredenheid. Er is een chatmogelijkheid waar telkens flink gebruik van wordt gemaakt. Kijkers stellen dan blijkbaar toch makkelijker vragen dan tijdens bijvoorbeeld een live bijeenkomst.”

“Na afloop van het webinar wordt de inhoud nogmaals onder de aandacht gebracht via content op onze kanalen, waarmee we ook opnieuw een trigger geven het volledige webinar te bekijken. Ook onderdeel hiervan zijn whitepapers, deze produceert de redactie van contentmarketing zodat we waardevolle, inhoudelijke documenten overhouden die onze doelgroep kan downloaden op OOMT.nl, zoals ‘Wat te doen bij ziekte.’

Mijke besluit: “We zijn erg tevreden over de aanpak, het aantal kijkers en de samenwerking. De webinars worden goed gewaardeerd door onze doelgroep, en dat is uiteraard veel waard. Daar doen we het uiteindelijk voor!”